טיפול בילדים ונוער
טיפול בילדים ונוער מלווה אותי כאדם וכבעל מקצוע מאז שנת 1993. אתאר מספר נקודות חשובות:
טיפול ילדים: הדרך מהדימויים למילים יוצרת התפתחות
מיועד לילדים החל מגיל חמש. הדגש בתחילת העיפול עם ילדים הוא על עבודה יוצרת עם אמצעים לא מילוליים: החל בצבעים ומצעים מכל הסוגים ועד לכלי מוזיקה ושולחן חול. המגוון הנרחב של אמצעי ההבעה נועד לאפשר מרחב גדול ככל הניתן לדימויים. הילד/ה או הנער מוצא מרחב נרחב לעולמו/ה. מרחב הדימויים שנבנה בתוך הטיפול מאפשר העמקה והרחבה של השיח המילולי עם הילד/ה או הנער. כך עולה ה"לא מודע" אולם מרגע שהתכנים עלו הם כבר לא בגדר "לא מודע" במובנו הראשוני. התכנים נעו לכוון המודעות וניתן לנהל איתם שיח ודיאלוג.
היצירה מקבלת מקום דרך משחק דרמטי, קולות או סיפור. כך הופך ה"ביטוי הלא מילולי" בתחילה לאמצעי מיילד עבור המילים וההבנה המתרחבים, שמוזמנים להגיח החוצה ולהפוך למודעות חדשה המתרחבת. בדרך זו גם גדלה תחושת הערך העצמי ועמה גם יכולת השליטה וההתמודדות הבריאה עם המציאות. טיפול בילדים מלווה במפגשי הדרכה הורית כדי לסייע להורים לתמוך וללוות את הילד בתהליך ההתפתחות שלו בטיפול
מתבגרים ובני נוער: לחצות את הגשר:
כבר לא ילד ועדיין לא בוגר. עולם גדול עומד בפתח והאני רועד מסתגר או בועט. לחצות את הגשר, למצוא איזון במקום שבו מה שהיה וודאי, הופך להיות ללא וודאי ומה שעתיד להתרחש עוד לא קרה. הצורך להסתגל למצב של אי וודאות, בכל גיל, משמעותו מתיחה ל"שרירי" ההסתגלות הנפשיים. כאשר אי הוודאות קשורה לעצם הזהות אזי הקושי גדול יותר.
חדר הטיפולים בהבעה וביצירה מכיל מרחב עצום של אמצעי הבעה דרכם ודרך היחסים עם המטפל, נולד ונוצר השביל בדרך לגיבוש זהות אני בוגר יותר.